Intern trainen

Intern trainen voor meer impact

Meer werkplezier en een betere sfeer

Wat weet je nog van je wiskunde lessen van de middelbare school? Of van geschiedenis?
De meeste van ons niet bar veel.
Maar weet je nog hoe je engels moet spreken of fietsen? Of voetballen of schrijven? Of zingen, dansen, gitaarspelen?
Dat gaat je vast een stuk beter af.
Zo gaat het ook met trainingen die blijvende verandering teweeg brengen, je moet blijven oefenen en dan verleer je het nooit meer. 
Daarom werkt intern trainen beter dan een incidentele open training.

Wanneer leert iemand duurzaam?

Je hebt verschillende vormen van leren. Aan de hand van de bovenstaande voorbeelden zien we twee verschillende vormen:
  • Leren door iets te reproduceren
  • Leren door iets te ervaren en te doen
De eerste vorm tref je aan bij vakken als geschiedenis (jaartallen, gebeurtenissen) en wiskunde (formules en methodes).
Het effect op lange termijn is dat je een groot deel vergeet. Van wiskunde weet je misschien nog net de stelling van Pythagoras, maar niet meer hoe je een integraal berekening doet. (bij de meeste van jullie gaan de haren alleen al van het woord overeind staan!)
De tweede vorm tref je aan bij talen, muziek en doe-vakken. Daarom kunnen we nog steeds tekenen, muziek maken en engels spreken.
Als je impact wil hebben met trainingen, wil je dat gedrag duurzaam verandert.
Dan moet je het onderwerp dus benaderen als een doe-vak, of als muziek, of als een taal.

De waarde van oefenen/trainen

Waarom gaat iemand naar een communicatie-training?
Om informatie te verzamelen? 
Nee! 
Dat is zonde van de tijd en behoorlijk ouderwets.
Je wilt aan de slag, je wilt ervaring opdoen, met een meer effectieve vorm van communiceren.
Wat je dan nodig hebt zijn twee dingen:
  • Een kader
  • instructies 
Het werkt net als bij een goede tekenles of zangles.
Bij een zangles is het kader het liedje en is de instructie: Zo maak je een klank: 'Adem uit en doe alsof je een veertje wegblaast.'

Theorie en instructies beslaat misschien maar 1% van de tijd, daarna moet je het heel vaak doen en dan word je er steeds beter in.
Zo is het ook met een goede (communicatie) training: Weinig theorie en veel oefenen.
Gelukkig heeft iedereen zelf ervaring met communicatie en kun je dus je eigen cases meenemen (je eigen liedje).
Daarna gaan we oefenen om betere resultaten te halen.
Dit noemen we ook wel: 'Action learning', leren door te doen.

Maar als je het oefenen beperkt tot trainingslokaal, dan kom je niet heel ver.
Daarom is het zeer effectief om intern te trainen, want dan heb je sowieso al een aantal collega's na de training met wie je verder kunt oefenen, reflecteren en leren.
Na de training ga je daarom naar huis met:
  • een buddy
  • je zoekt een goede mentor 
  • Je gaat maandelijks intervisie met je medecursisten doen.
Zo worden je communicatie-vaardigheden steeds beter en is er na 3 of 4 trainingsdagen al veel blijvende vooruitgang geboekt.

Drie voorbeelden van effectieve trainingen die je intern organiseert

Share by: