De Cultuur Jumpstart Methode

Cultuurverandering

Cultuurverandering in no-time

Door het slim aan te pakken krijg je blijvende positieve veranderingen

Er zijn drie elementen waar je rekening mee houdt:
  • Zorg voor makkelijk toegankelijke kennis over de inhoud van de trainingen, via een online leeromgeving
  • Zorg dat mensen de basisvaardigheden leren in een professionele training
  • Zorg voor inbedding in je organisatie, door buddies, mentoren en intervisie en een missie/visie die de cultuurverandering ondersteunt
Lees hier meer over in het ebook: De Cultuur Jumpstart Methode

Tijden veranderen, medewerkers verwachten meer van jouw bedrijf

Nieuwe werknemers, die nu op de markt komen hebben andere eisen dan 10 jaar geleden:
  • Ze willen ruimte krijgen om autonoom te handelen
  • Persoonlijke ontwikkeling en professioneel ontwikkeling staan centraal
  • Leiderschap is nodig om richting aan te geven en perspectief te schetsen, maar niet om te controleren en te beheersen.
  • De moderne manager is coach en sparring partner
De meeste organisaties en leidinggevenden zijn hier niet klaar voor.
Dat is de reden dat geïnvesteerd moet worden in management vaardigheden, coaching-vaardigheden en communicatie-vaardigheden bij alle leidinggevenden.
Van directie tot teamleiders zal ontwikkeling plaats moeten vinden.
De meeste mensen verlaten jouw organisatie namelijk niet voor geld of loopbaan, maar door een slechte leidinggevende.
Alleen als je de leidinggevende kwaliteiten verbetert krijg je een organisatie waar:
  • Mensen zich gewaardeerd en betrokken voelen
  • Waar ze graag willen blijven werken
  • Waar vrijheid en veiligheid ervaren wordt

Checklist voor de management-kwaliteit in jouw organisatie


Aan deze symptomen merk je hoe het werkelijk gaat in je bedrijf:

  • Je komt moeilijk aan nieuw personeel en het verloop is te groot
  • De faalkosten zijn te hoog
  • Medewerkers nemen te weinig eigen verantwoordelijkheid


En dit zijn de oorzaken:

  • Medewerkers voelen zich niet gewaardeerd en betrokken.
  • Leidinggevenden zijn prima in staat op de inhoud en de techniek te communiceren, ze zijn niet goed in de ‘zachte’ kant.
  • Er is geen goed systeem voor het doorvoeren van kleine verbeteringen
  • Door te weinig coaching-vaardigheden bij leidinggevenden worden HR-tools (competentiemanagement, POP's, 360 graden feedback, etc.) niet goed benut.


 Dit vinden medewerkers belangrijk

In het algemeen is de vraag: 
Hoe houd je goede mensen vast in een overspannen arbeidsmarkt? Het tekort aan goede krachten is groot.

Dit is er aan de hand bij medewerkers:
  1. Door ingrijpende gebeurtenissen (Corona) gaan mensen hun leven evalueren.
  2. Nummer 1 reden om baan op te zeggen: Gebrek aan waardering. 
  3. Meer dan de helft voelt zich onvoldoende gezien door organisatie of leidinggevende
Werkgevers denken dat mensen weggaan voor een beter salaris of betere baan, dat is niet zo.

Tips om te voorkomen je dat personeel wegloopt:
Vraag medewerkers wat ze nodig hebben, vraag wat hun belangrijkste probleem is.
En meer precies:
  1. Medewerkers hebben geen zin om de pre-corona problemen opnieuw tegen te komen; Los deze dus op.
  2. Een positieve werkomgeving en plezier in het werk is het belangrijkst, zorg voor een positieve sfeer.
  3. Mensen willen meer flexibiliteit en keuzevrijheid en een goede balans in werk en privé, organiseer dit.
  4. Opleiding, ontwikkeling en groeikansen zijn van belang, nieuwe uitdagingen ook. Zorg voor een goed plan.
Dit betekent:
  1. De rol van de direct leidinggevende is van cruciaal belang, dat is vaak de teamleider. Heeft deze de juiste competenties?
  2. Investeer in management vaardigheden van de teamleider. Train ze.
  3. Mensen zoeken geen andere baan, maar een andere baas. Sta hiervoor open en neem adequate maatregelen

Dit kun je doen

Share by: