Je hebt verschillende vormen van leren. Aan de hand van de bovenstaande voorbeelden zien we twee verschillende vormen:
- Leren door iets te reproduceren
- Leren door iets te ervaren en te doen
De eerste vorm tref je aan bij vakken als geschiedenis (jaartallen, gebeurtenissen) en wiskunde (formules en methodes).
Het effect op lange termijn is dat je een groot deel vergeet. Van wiskunde weet je misschien nog net de stelling van Pythagoras, maar niet meer hoe je een integraal berekening doet.
(bij de meeste van jullie gaan de haren alleen al van het woord overeind staan!)
De tweede vorm tref je aan bij talen, muziek en doe-vakken. Daarom kunnen we nog steeds tekenen, muziek maken en engels spreken.
Als je impact wil hebben met trainingen, wil je dat gedrag duurzaam verandert.
Dan moet je het onderwerp dus benaderen als een doe-vak, of als muziek, of als een taal.
Waarom gaat iemand naar een communicatie-training?
Om informatie te verzamelen?
Nee!
Dat is zonde van de tijd en behoorlijk ouderwets.
Je wilt aan de slag, je wilt ervaring opdoen, met een meer effectieve vorm van communiceren.
Wat je dan nodig hebt zijn twee dingen:
Het werkt net als bij een goede tekenles of zangles.
Bij een zangles is het kader het liedje en is de instructie: Zo maak je een klank: 'Adem uit en doe alsof je een veertje wegblaast.'
Theorie en instructies beslaat misschien maar 1% van de tijd, daarna moet je het heel vaak doen
en dan word je er steeds beter
in.
Zo is het ook met een goede (communicatie) training: Weinig theorie en veel oefenen.
Gelukkig heeft iedereen zelf ervaring met communicatie en kun je dus je eigen cases meenemen (je eigen liedje).
Daarna gaan we oefenen om betere resultaten te halen.
Dit noemen we ook wel: 'Action learning', leren door te doen.
Maar als je het oefenen beperkt tot trainingslokaal, dan kom je niet heel ver.
Daarom is het zeer effectief om intern te trainen, want dan heb je sowieso al een aantal collega's na de training met wie je verder kunt oefenen, reflecteren en leren.
Na de training ga je daarom naar huis met:
- een buddy,
- je zoekt een goede mentor
- Je gaat maandelijks
intervisie
met je medecursisten doen.
Zo worden je communicatie-vaardigheden steeds beter
en is er na 3 of 4 trainingsdagen al veel blijvende vooruitgang geboekt.